پروژه ملی قطار پر سرعت ایران حضور ایران در منطقه ای ژئوپلتیک و در کنار همسایگانی که بعضاً به آبهای آزاد دسترسی ندارند و نیز قرار گرفتن ایران در مسیر کریدورهای بین الملللی، توسعه حمل ونقل را در کشور از ضروریات اولیه ساخته است به بیان دیگر وجود تقاضای جهانی به منظور حضور پررنگ ایران در پروژه های حمل ونقل کالا و مسافر به عنوان کشوری با ثبات و ایمن، در کنار دارا بودن جاذبه های توریستی، فرهنگی و اجتماعی، رشد و ارتقای کیفی و کمی راه آهن برون شهری را به عنوان خواستگاهی مهم در توسعه کشور در افق 1404 مطرح نموده است. براساس تجربه جهانی سیستم حمل ونقل ریلی به لحاظ مصرف انرژی، خسارت وارده بر محیط زیست، سرعت انتقال مسافر،حجم بار انتقالی و ایمنی نسبت به دیگر سیستم های حمل ونقل دارای امتیازات قابل ملاحظه ای می باشد. به طوریکه با داشتن سرعت سیر بیش از 300کیلومتر بر ساعت در سامانه حمل و نقل ریلی میزان صرفه جویی اقتصادی و برآیند کارایی آن دو برابر دیگر سیستم ها می باشد. مطالعه جامع در زمینه سیستم های نوین حمل ونقل ریلی و همچنین مطالعه ارتقاء سیستم راه آهن موجود به سامانه پرسرعت می تواند به ارتقاء بهره وری در سیستم حمل و نقل و صرفه جویی موثر در انرژی و زمان و بهینه سازی در هزینه ها منجر گردد. کسب مالکیت فناوری های اصلی و توان طراحی پایه سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت از طریق به کارگیری دانش موجود در کشور و ایجاد دانش از روش های مختلف از جمله انتقال فناوری و یا مشارکت حقوقی بین المللی هدف اصلی این پروژه می باشد. این پروژه بر اساس سیاستهای تعیین شده برای کشور در سند چشم انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی به شرح مندرج در بندهای ذیل تعریف شده است. | |
انطباق با اهداف سند چشم انداز • ایجاد نظام جامع حمل و نقل و تنظیم سهم هر یک از زیربخشهای آن با اولویت دادن به حمل و نقل ریلی و با توجه به جهات زیر: - ملاحظات اقتصادی و دفاعی و امنیتی - کاهش شدید مصرف انرژی - کاهش آلودگی زیست محیطی - افزایش ایمنی - برقراری تعادل و تناسب بین زیرساختها و ناوگان و تجهیزات ناوبری و تقاضا • افزایش بهره وری تا رسیدن به سطح عالی از طریق پیشرفت و بهبود روشهای حمل و نقل و مدیریت منابع انسانی و اطلاعات • توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقل با توجه به نکات زیر: - نگرش شبکه ای به توسعه محورها - آمایش سرزمین - ملاحظات دفاعی- امنیتی - سودآوری ملی - موقعیت ترانزیتی کشور - تقاضا • دستیابی به سهم بیشتر از بازار حمل و نقل بین المللی | |
انطباق با اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی ماده 16- دستیابی به جایگاه علمی و فناوری در منطقه ماده 17- توسعه و انتشار فناوری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان ماده 20- حمایت از دانشگاه های برتر که دارای عملکرد برجسته در راستای گسترش مرزهای دانش و فناوری هستند. ماده 134- اصلاح الگوی مصرف انرژی و برق، حفظ ذخایر انرژی کشور و حفاظت از محیط زیست ماده 138- کاهش انتشار گازهای آلاینده ماده 150- تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به خصوص سیاستهای کلی نظام در خصوص حمل و نقل، افزایش توانمندیها و قابلیت های طراحی، تدارک، ساخت، گسترش همکاری صنعت و دانشگاه، ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، تعمیق تعامل صنایع با شهرکهای فناوری و پارکهای علم و فناوری ماده 162- اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت ماده 164- ایجاد رویکرد توسعه ای در شبکه حمل و نقل ریلی ماده 190- اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست ماده 192- کاهش عوامل آلوده کننده و مخرب محیط زیست اطلاعات بیشتر را می توانید در سایت مربوطه مطالعه فرمائید. |